Priorytet dla pojazdów transportu miejskiego
Komunikacja zbiorowa jest postrzegana jako atrakcyjna przez użytkowników, jeśli jest szybka, punktualna, a pojazdy poruszają się w sposób optymalny po obszarze sieci komunikacyjnej. Analizy czasowe wykonane w różnych miastach pokazują, że okres oczekiwania na światłach to ponad 30% całego standardowego czasu podróży komunikacją zbiorową. Opcja pierwszeństwa przejazdu dla tramwajów i autobusów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną w znacznym stopniu usprawnia ich ruch i poprawia ich punktualność.
Prezentowany system umożliwia pojazdom szybszy przejazd przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Urządzenie pojazdowe wysyła do sterownika sygnalizacji świetlnej sekwencję impulsów radiowych informując go o trasie i statusie pojazdu. Przydzielone priorytety na skrzyżowaniach pozwalają na skrócenie czasu pokonywania trasy, co obniża koszty przedsiębiorstwa i zwiększa zadowolenie klientów.
Informacje z pojazdu są przesyłane dwu lub trzykrotnie w momencie, gdy minie on zdefiniowane punkty kontrolne. Układ logiczny sterujący sygnalizatorem analizuje otrzymane informacje od wszystkich pojazdów znajdujących się w pobliżu skrzyżowania. Następnie dokonuje modyfikacji poprzez przyspieszenie lub opóźnienie zmiany świateł na wybranym kierunku przejazdu. W momencie, gdy pojazd opuści skrzyżowanie ponownie przesyła informacje do sterownika.
System realizacji priorytetu na skrzyżowaniach przy współpracy z Systemem Zarządzania Flotą Pojazdów posiada szereg zalet:
- Urządzenie przewoźne, które służy do łączności z centrum nadzoru ruchu wykorzystywane jest do łączności ze sterownikami na skrzyżowaniach.
- System SZFP pozwala na precyzyjne zlokalizowanie miejsca wysłanie komunikatu do sterownika świateł. Pojazdy otrzymują zielone światło dokładnie wtedy, kiedy potrzebują.
- Priorytet przyznawany może być konkretnym pojazdom (np. tylko opóźnionym), dzięki czemu odchylenia od rozkładu jazdy są równoważone dla wszystkich tramwajów.
- Sygnały priorytetowe wysyłane są automatycznie (bez udziału kierowcy)
Do łączności ze sterownikiem świateł wykorzystujemy nadajniki TX-U-100 własnej produkcji.
TX-U-100
Nadajnik TX-U-100 jest jednokanałowym nadajnikiem radiowym małej mocy pracującym w paśmie 400-470 MHz z wąskopasmową modulacją częstotliwości.
TX-U-100 jest przystosowany do montażu w pojazdach komunikacji zbiorowej i do współpracy z komputerem pokładowym poprzez interfejs RS-232. Z komputera pokładowego nadajnik pobiera takie dane, jak: lokalizacja, linia/brygada, odchyłka od rozkładu jazdy.
Nadajnik posiada szeroki zakres akceptowanych napięć zasilających i jest w pełni zabezpieczony przed skutkami odwrotnego podłączenia napięcia i braku obciążenia na wyjściu antenowym.
Nadajnik może być wykonany w wersji autonomicznej z wbudowanym GPS, co pozwala na montaż w dowolnych pojazdach np. w pojazdach uprzywilejowanych. W tej wersji działanie nadajnika może być opcjonalnie uruchamiane przez kierowcę poprzez specjalny przycisk.
Parametry techniczne:
Zakres napięć zasilających Pasmo częstotliwości Moc wyjściowa Typ modulacji Poziom emisji niepożądanych Złącza Wymiary Szczelność obudowy Zakres temperatur pracy Protokół komunikacyjny |
11-60V DC max 0.5 A |